Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

TIETOA YHDISTYKSESTÄ

Tampereen Parkinson-yhdistys ry on perustettu vuonna 1987.

Sen toimialueena ovat Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit.

Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on sääntöjen mukaan:

• toimia Parkinsonin tautia tai siihen läheisesti liittyviä liikehäiriösairauksia sairastavien, heidän läheistensä ja heidän hyvinvoinnistaan kiinnostuneiden tahojen yhdyssiteenä

• helpottaa liikehäiriösairauksia sairastavien ja heidän läheistensä asemaa

• edistää liikehäiriösairauksia sairastavien hoitoa, kuntoutusta ja huoltoa sekä edistää lääketieteellistä tutkimusta ja toimintaa.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys

• antaa tietoa, neuvoja ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen

• järjestää esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia

• järjestää jäseniltoja ja virkistäytymistoimintaa myös yhdessä alue- ja harrastekerhojen kanssa

• tekee edunvalvontatyötä alueensa sosiaali- ja terveydenhuoltoalan toimijoihin vaikuttamiseksi myös yhteistyössä eri tahojen kanssa.

Toimintansa tukemiseksi yhdistys

voi ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja, omistaa toimintaansa varten tarpeellista kiinteää omaisuutta, perustaa rahastoja, harjoittaa kustannus- ja julkaisutoimintaa sekä toimeenpanna arpajaisia, yleisiä varankeräyksiä, juhlia ja muita yleisötilaisuuksia.

Yhdistys voi anoa valtiolta ja kunnilta sekä muilta tahoilta taloudellista tukea toiminnalleen.

Jäsenasioita:

Yhdistyksen varsinaisiksi jäseniksi voidaan hyväksyä liikehäiriösairauksia sairastavia, heidän läheisiään tai muita henkilöitä, jotka haluavat toimia yhdistyksen tarkoituksen toteuttamiseksi.

Yhdistyksen kannattajajäseniksi voidaan hyväksyä sellaisia henkilöitä, rekisteröityjä yhdistyksiä ja oikeuskelpoisia yhteisöjä, jotka haluavat tukea yhdistyksen toimintaa.

Yhdistyksen hallitus hyväksyy jäsenet hakemuksesta.

Jäsenhakemuskaavakkeen voi käydä hakemassa yhdistyksen toimistolta. Toimistolle voi myös soittaa ja pyytää lähettämään kaavakkeen. Toimiston yhteystiedot löytyvät näiltä kotisivuilta.

• Jäsenanomuskaavake löytyy myös tältä kotisivulta kohdasta Linkkejä.

• Jäsenanomuskaavakkeen voi myös täyttää Suomen Parkinson-liiton kotisivulla http://parkinson.fi/.

• Yhdistyksessä on (10.8.2015) 728 jäsentä.

Kerhoista:

Tampereen Parkinson-yhdistyksen toiminta-alue on laaja. Yhdistykseen kuuluu 13 rekisteröimätöntä kerhoa, jotka toimivat jäsenten lähellä.  Vertaistukea on parhaiten saatavilla erilaisissa pienissä tapahtumissa ja tilaisuuksissa, joita eri ryhmät järjestävät. Kerhojen nimet ja yhteystiedot löytyvät omasta kohdastaan näillä kotisivuilla.

Tampereen Parkinson-yhdistys ry kuuluu valtakunnalliseen Suomen Parkinson-liittoon. Liitto tuottaa ja jakaa tietoa sairaudesta ja sen kanssa toimeen tulemisesta Parkinson-postia lehdessä, joka tulee jäsenille jäsenetuna. Liitto tuottaa myös tiedotteita ja oppaita esim. Vastasairastuneen Parkinson-potilaan tietolehtinen.

(Päivitetty 2.9.2015)