Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

PUHEENJOHTAJAN PALSTA

Lähestyn teitä tällä palstalla ensimmäistä kertaa. Olen ison tehtävän edessä ja kiitollinen edelliselle puheenjohtajalle Irma Virjolle, jolta saan tukea tehtävässäni. Kiitän myös Irmaa loistavasti tehdystä työstä puheenjohtajana. Minun on hyvä jatkaa tehtävää, yhdistys on hyvässä kunnossa ja toimintaa täynnä.

Tämä vuosi 2017 on useampien juhlien vuosi. Suomi täyttää 100 vuotta ja yhdistyksemme täyttää 30 vuotta. Näiden menneiden vuosien aikana on tapahtunut paljon, josta on paljon kerrottavaa. Irma Virjo onkin kerännyt historiaa yhdistyksemme taipaleelta. Itse painotan tässä tulevaa aikaa, jossa on monenmoista liikettä ja toimintaa. Kevään aikana järjestämme 30-vuotisjuhlan 21.4. ja Tampereella on 22.4. Parkinson-liiton liittokokous.

Kulttuuri ja liikunta ovat tärkeimpiä asioita, joissa loistamme. Kulttuurin alalla olemme yhteistyössä eri tahojen kanssa niin sanotussa prosenttitaidehankkeessa. Kyseinen sanahirviö pitää sisällään yhteisötanssia, nukketeatteria ja teatteria sekä sirkusta. Tarkoitus on myös perustaa näytelmäkerho, jonka perustamiseen on tullut esitys jäsenistöltä. Teatterin tekeminen innoittaa osaa jäsenistöstä, joten käymme heti asiaan kiinni.  Irma Virjo jatkaa prosenttitaiteen yhdyshenkilönä.

Liikunta on erittäin tärkeää kaikille Parkinsonin tautiin sairastuneille ja läheisille, jotta jaksaisimme toimia etenevässä sairaudessa. Liikunnassa meillä on erittäin monipuolista tarjontaa vesijumpasta keilailuun. Jokainen varmasti löytää sopivan lajin laajassa kirjossa. Yhteisötanssikin on liikuntaa, sitä helposti saatetaan kavahtaa, mutta kannattaa käydä tutustumassa ja rakastua.

Tampereen ulkopuoliset aluekerhot jatkavat toimintaansa. Harmillisina takaiskuina tulivat Kangasalan ja Pohjois-Pirkanmaan kerhot, joihin ei löytynyt vetäjiä. Kuitenkin toiminta jatkuu, tosin hieman eri tavalla.

Erikseen pitää mainita Nuoret Parkkikset. Heilläkin on monipuolista toimintaa. Yksi esimerkki mielenkiintoisista illoista on geokätköily 10.4., johon on myös mahdollisuus käydä tutustumassa, se on hyväksi aisteille ja liikuntalihaksille. Aluekerhoissa tulemme vierailemaan pienen ryhmän kanssa. Vierailujen yhteydessä tullaan toivottavasti näkemään yhteisötanssia ja mahdollisesti teatteria.

Erittäin tärkeänä näen myös varainhankinnan, joka mahdollistaa sen, että voimme tarjota monia eri mahdollisuuksia toimia niin sairastaville kuin myös heidän läheisilleen. Varainhankinnan yksi muoto voisi olla ottaa yhteys apteekkiin, jossa vakituisesti käy ja pyytää vaikkapa mainosta jäsentiedotteeseen tai muuta avustusta.

Parkkistupa on paikka, jossa on päivittäin monentyyppistä toimintaa. Viikonloppuina sitä voi myös vuokrata erilaisiin tapahtumiin, kuten esimerkiksi sukujuhliin.

Toiveenani on, että yhdistys säilyy monipuolisena, humaanina ja vireänä, pyrin taitojeni myötä johtamaan yhdistystä jäsenistön parhaaksi.

Osmo Kaikuvuo

(Päivitetty 15.2.2017)